تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-04-14T22:00:00Z

اسم

الله محمد

محل سکونت

آلمان

تبصره

​ جناب محترم جهانی صاحب!

با عرض ادب. 

مضمون "جواب مختصری به نوشته محترم داکترصاحب کاظم" از مطالعه بنده گذشت.

با اظهار تشکر از زحمت تان باید چند نکته را به اختصار ذکر نمایم:

  بنده متاسفانه منابع زیاد در ارتباط تاریخ کشور به جز از چند کتاب مشهور تاریخی ندارم تا خود را مشغول منطق زهر آلوذ محترم داکتر صاحب کاظم نمایم و از طرف دیگر متاسفانه وقت انرا هم ندارم. 

مسلم که هر انسان با عقل سالم خواهان معلومات درست در ارتباط واقعیت ها تاریخی و یا هم غیر تاریخی می باشد. زمانی بنده فرضاٌ یک مقاله تاریخی را مطالعه می نمایم، در صورتیکه معلومات و منطق ناقص در آن موجود باشد، باعث خلق نمودن چیزی نا درست برای خواننده  گردیده که یک نوع ظلم معلوماتی  به شمار رفته می تواند . 

بنده در اثر مطالعه افکار محترم داکتر کاظم ،  کاملاٌ مطمین هستم که  آن محترم در تحلیل و تجزیه وقایع تاریخی و سیاسی اکثراٌ اشتباه می نویسند، اما شیوه کار وی طوری است که هر خواننده متوجه آن نمی گردد. بنده در موارد زیادی آن محترم را متوجه این ساخته ام، اما شکل فکر و منطق وی قابل اصلاع نیست، فلهذا باید موضع گیری سالم با وی  نمود، چنانچه شما محترم و محترم مومند صاحب و در گذشته محترم عباسی صاحب به این کار اقدام نموده اید و می نمایید و باید هم نمایید.

بنده غرض مستند ساختن اظهارات بالایی خود،  افکار نامبرده را در ارتباط تاریخ جاری جهان و افغانستان تذکر می دهم،  که به اشتباه رفته است و حالا چطور این فرد قادر به تحلیل اوضاع تاریخ کشور در صد و دو صد سال و یا کمتر و زیادتر شده می تواند. 

داکتر صاحب کاظم در ماه  نوامبر 2020  در یک "معروضۀ خدمت آقای بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا!" می نویسد:"

1-"با تقدیم تبریکات صمیمانه به نسبت موفقیت چشمگیر شما و تیم کاری شما در احراز این مقام ارشد و عالی امریکا و به آرزوی موفقیت مزید شما !"

در حالیکه در ماه اگوست 2019 در مورد وی می نویسند:

نقص امریکائی ها در سیاست خارجی اندیشیدن به منافع کوتاه مدت و آنی آنها است و اما از دور اندیشی متأسفانه بسیار بی بهره استند   ... دیگر به آواز و پیشنهاد های مثل "جو باید ها" خود را راه گم گشته در افغانستان نسازند و دور اندیشانه با معضله افغانستان برخورد نمایند."

ایا خود محترم داکتر کاظم که چنین ذکر می کند در باره بایدن، خودش دور اندیش بوده است که در ادامه معروضه خود می نویسد:

2-" ...بخصوص که دراین چهار سال اخیر شاهد جنایات عدیده  بوسیلۀ دشمنان دموکراسی و آشوبگران و جانیان داخلی و خارجی در آن سرزمین بوده ام که چگونه دولت افغانستان و مردم ان از طرف اداره موجود امریکا به رهبری آقای ترامپ و به دسایس متواتر نماینده این اداره زلمی خلیلزاد زیر فشار های آشکار و پنهان قرار گرفته تا سر به اطاعت بی چون و چرای اوامر غیرمنصفانه آنها بگذارد و بنام صلح در واقع به خواست یک عده تروریست های معلوم الحال به نام گروه طالبان تن دردهد ."

در این اظهار نظر مطالب زیاد غیر منطقی وجود دارد ، که لازم به باز نمودن همه آن نیست، 

اما نامبرده باید از تاریخ و جامعه شناسی و روانشناسی افغانستان این را می توانست اموخت، که کشور تحت اشغال قرار داشت و افغانها در تاریخ ثابت ساخته اند که  اشغال را تحت هیچ شرایط نپذیرفته،  و در برابر ان مقاومت می نمایند. 

ضمنا  اظهار اینکه "اشوبگران و جانیان داخلی و خارجی" این معنی را می دهد که هم مقاومتگران"  اشوبگران" بوده اند و هم "امریکاییان" یعنی خارجیان، زیرا به فرموده شان "  دولت افغانستان و مردم ان از طرف اداره موجود امریکا به رهبری آقای ترامپ  و به دسایس متواتر نماینده این اداره زلمی خلیلزاد زیر فشار های آشکار و پنهان قرار گرفته" .

3-"خدا را شکر گذارم که اکنون چهار سال به پایان رسید، چهار سالیکه یک نفر با بازی های ناعاقبت اندیشانه خود و تیم هردم خیالش تمام جهان را با دردسر های بزرگ مواجه کرده بود.."

این جمله به کسی نوشته شده که در مورد وی در شماره اول آمده است که:" دیگر به آواز و پیشنهاد های مثل "جو باید ها" خود را راه گم گشته در افغانستان نسازند".

در ادامه تقاضای ذیل شده از برادر ما بایدن:

 4-"مردم زجر کشیده افغانستان از جناب شما اقای بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا تقاضا دارند تا  بر انچه  در بارۀ این کشور قبلاٌ گفته اید، تجدید نظر کنید"

اولاٌ بنام مردم افغانستان صحبت نمودن بسیار زیاد است. بهتر بود نوشته می شد به حیث یک تحلیل گر سیاسی و اقتصادی و تاریخی مجر ب و شناخته شده کشور و جهان  و دوم اینکه سیاست جهانی امریکا از سال 2006 به بعد  و مخصوصا 2009 در قبال افغانستان معلوم بود که به چی طرف می رود و اینرا بایدن باید می دانست و تجدید نظر از وی تقاضای درست نبود. 

 

هرگاه  کس دور بین می بود ،  می توانست  بداند که  انچه حکومت قبلی امریکا یعنی ترامپ به نتیجه خروج از افغانستان رسیده بود  ، به شخص ارتباط نداشت، که تجدید نظر نماید،  صرف نظر از اینکه یک فرد افغان نمی تواند و نمی توانست،  سیاست حارجی امریکا را تغیر دهد.  نوش جان داکتر صاحب به حیث  ریش سفید  کشور و جهان که با رویا های خود چنین عشق می ورزند.   

در ادامه مشوره به بایدن ریس جمهور امریکا امده که:

5-"و با درک واقعیت های جاری در راه صلح دوامدار و ختم جنگ و خشونت در افغانستان باز نگری کرده و راهی را که تاکنون در پیش گرفته شده و سعی گردیده تا مشتی از تروریستان را حاکم بر اوضاع کشور سازند و افغانستان را بار دیگر دچار  هیولای  جنگ داخلی گردانند، به یک مسیر سالم و ایجاد یک فضای مساعد برای صلح مبدل نمائید."

اولاٌ جنگ داخلی صورت نپذیرفت و ضمناٌ با وجود مشکلات  زیاد داخلی و خارجی در کشور تا جاییکه بنده  معلومات دارم صلح حکمفرما است. 

خلاصه کسیکه نتواند اوضاع جاری کشور و جهان را درست تجزیه و تحلیل کند ، چطور قادر است روانشناسی   صد سال قبل را از روی ورقهای قاغذ هر کس،  و مشوره نوشته های محترم ارسلا  تحلیل نماید.  

 اما  چیزی که از دست  تاریخ نویس اماتور ما ساخته است می نماید،  یعنی قسماٌ  با  تجزیه و تحلیل های غلط خود دیگران را قادر به اصلاح خود نموده ، که اینرا هم غیر مستقیم یک خدمتی برای تاریخ کشور باید تلقی نمود .

یعنی از ریگ خود توسط دیگران روغن می کشد، این هنر هم قابل تقدیر است، یعنی ما هم جغله فروشی  و  هم روغن فروشی تاریخی  باید نماییم تا به خود کفایی تاریخ نگاری  برسیم. و من الله توفیق

تا نمی سوزیم بیدل پر فشانیها به جاست

مشرب پروانه ایم آتش به جان انداخته

 

کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/DE.png
ساخته شده در 15.04.2024 12:26 توسط  
آخرین اصلاح در 15.04.2024 23:32 توسط 1073741823