تاریخ امروز:

نظرات نشر شده

تاریخ

2024-03-13T23:00:00Z

اسم

مجیب جان

محل سکونت

کابل

تبصره

با سلام های مجدد،

جناب انجنیر صاحب الله محمد خان شکرانِ بیکران که در یازده فقره به حساب من رسیدید. لطفاً مرا عفو فرمائید که نمی توانم با شمشیر برانِ قلم شما، با پنسل نیم شکستۀ خود به مجادلۀ بپردازم و دیگر اینکه از کجا اینقدر وقت را بیاورم و آنرا در این مکان صرف نوشته های هژده فقره ای شما نمایم.

راستی میدانستید، شما که از کوچۀ علوم ریاضیات و فزیک گاهی هم گذر کرده اید، فرق زمان و مکان چی است؟  بزرگترین مشکل فزیک دانان جهان تا به حال، زمان است. میدانید چرا؟ شما میتوانید هرگاه بخواهید درعین مکان باشید، مگر هیچگاه قادر نخواهید بود در آنجا دوباره درعین زمان باشید.

چرا این مثال را آوردم، مقصود من اینست که موضوعات مطروحۀ بحث باید اندکی هم برای دیگران آموزنده باشند، نه اینکه راجع به کشیدن دندان فیل هفته ها بنویسیم و خود را همه با هم به گفتۀ کابلیان یک امالۀ اصولی نماییم. مثألۀ کانفلیت، کامپلکس و کورنفلکس هم همین است.

چرا روی مطالب دلچسپ و روز صحبت نمی کنیم، مثلاً آیا شما میدانستید که Artificial intelligence (AI) یا KI (به لسان جرمنی) چی است که احتمالاً مسیر انترنت را تغییر خواهد داد و خطرات عجیب و غریبی را برای انسان ها در پی دارد. بی جهت نیست که اتحادیۀ اروپا قواعد و قوانین را برای آن وضع و تصویب میکند تا از حریم شخصی افرادش حفاظت نموده باشد.

بطور مثال در یکی از تجربه ها با این سافت ویر(Software) دادابیس (database) آنرا با معلومات تعداد کثیری از انسان ها از قبیل سن، محل تولد، رشته، وضعیت اقتصادی، وضعیت فامیلی، متاهل، مجرد، وضعیت صحت، محیط زیست، مصروفیت ها و دیگر معلومات پر کردند. جالبی موضوع این است که در این میان تعدادی زیادی انسان های هم بودند که دگر در قید حیات نبودند و این معلومات قصداً به AI- Software داده نشده بود.

 ساف ویر AI  یا  KIقادر بود با احتمال تقریباً نود فیصد تشخیص کند که کدام یک از این انسان های ثبت شده در سیستمش فعلاً در قید حیات نیستند. متوجه هستید، این یک حرف ساده و بدون عواقب نیست.

طوریکه میبینید موضوعات زیاد است که میشود بالای آن صحبت کرد و آموخت. یک پیشنهاد بود و بس.

تشکر  


کشور

http://www.arianafghanistan.com/FotoGallary/CountryIcons/AF.png
ساخته شده در 14.03.2024 21:02 توسط  
آخرین اصلاح در 14.03.2024 21:08 توسط 1073741823